BY ROSANN

Een persoonlijke blog over o.a. (fair) fashion, geld en lifestyle

Ik ben 1 jaar gestopt met roken + mijn tips zodat jij het ook kan!

Roken is slecht voor je! Dit is iets wat ik regelmatig heb gehoord. Toch stak ik op 16-jarige leeftijd rebels een sigaret op, gewoon om stoer te zijn. Na negen jaar gelurkt te hebben aan een sigaret kan ik nu met trots vertellen dat ik vorige week maandag 1 jaar gestopt ben met roken en daar ben ik zo blij mee! Ben je benieuwd waarom ik ben gestopt en hoe ik dit heb gedaan? Lees dan snel verder!
stoppen met roken

Waarom ben ik gestopt met roken?
Vorig jaar op 30 september 2018 besloot ik om na negen jaar gerookt te hebben hiermee te stoppen. Dit keer was het geen impulsieve actie maar stoorde ik mij al langer aan de volgende dingen:
  • Ik stonk ontzettend naar rook
  • Roken kost veel geld
  • Eerlijk? Ik vind het er best wel tokkie uitzien zo op mijn leeftijd mensen te zien roken op straat. 
  • Het idee om afhankelijk te zijn van een sigaret kon ik niet zo goed tegen.
Dit zijn een paar punten waar ik steeds meer over na ging denken en uiteindelijk besloot ik dat het tijd was om te gaan minderen met roken.

Minderen met roken
Voorheen deed ik met een pakje twee dagen en dan had ik er één van 23 stuks. Laat ik zeggen dat ik zo'n 12 sigaretten per dag rookten. Ik besloot om van 12 sigaretten naar 8 sigaretten per dag te gaan. De momenten mocht ik zelf kiezen, als ik er maar niet meer dan 8 rookten. Van dat aantal ging ik uiteindelijk naar vijf en van vijf naar drie. Op een gegeven moment heb ik mezelf een datum gegeven om te gaan stoppen met roken. Die datum zou 30 september worden en zo zou ik ook een beetje meedoen met Stoptober. 

De avond voor mijn stopdatum ging ik uit en gaf ik mezelf de gelegenheid om heel het pakje op te roken. In combinatie met alcohol hoopte ik dat ik de volgende dag zo brak was dat ik niet eens wou roken. Dat was een goede zet, want ik had er nul behoefte aan. De eerste drang kwam s'avonds net na het eten. 

Dagen werden weken en weken werden maanden en tja het is zo 1 jaar later en ik kan vol trots vertellen dat ik nog steeds gestopt ben. Ja er zijn dingen gebeurd waardoor ik automatisch de link legde naar roken, maar nog nooit heb ik echt de behoefte gehad om er één op te steken. Ik kan wel zeggen dat ik een sterk persoon ben met een heleboel doorzettingsvermogen.

Ik ken namelijk mensen die zeggen dat ze al jaren gestopt zijn, maar die af en toe nog wel een sigaretje roken. Naar mijn mening ben je dan ook weer begonnen met roken en kan je niet zeggen dat je al zoveel jaar gestopt ben. Natuurlijk kan je een terugval krijgen of weleens roken, maar zeg dan niet dat je gestopt ben. Dan lieg je tegen jezelf en naar andere mensen. 

Het minderen met roken was voor mij een hele goede zet. Ik kan mij voorstellen dat minderen voor andere mensen juist een marteling is. Dan zou je altijd nog in één keer cold turkey kunnen stoppen of van die pleisters kunnen gebruiken. Zelf heb ik geen hulpmiddelen gehad en heb ik het alleen gedaan en ja dat doet mij echt goed! Je leert jezelf in zo'n situatie echt kennen!

Mijn tips zodat jij het ook kan!
Ik denk dat het niet uitmaak of je nou zoals ik negen jaar heb gerookt of dat het veertig jaar is geweest, de verslaving is er nou eenmaal. Het verschil zit hem in doorzettingsvermogen, niet opgegeven en er niet continu in je hoofd ermee bezig zijn. Zelf heb ik het boek Stoppen met Roken  van Allen Carr gelezen. Dit boek was voor mij een eyeopener. Ik heb hier zoveel van geleerd en je mag gewoon doorroken tijdens het boek en op de laatste bladzijde wil je werkelijk waar geen sigaret meer. Het boek heb ik twee keer gelezen omdat het mij best wel wat steun gaf tijdens het stoppen met roken. 

Hieronder staan tips die mij gedurende periode er echt doorheen hebben geholpen:

  • Stoppen met Roken van Allen Carr. Top boek en het werkt echt!
  • Zie het als een spelletje, zolang mogelijk niet roken. Dit 'spelletje' speelde ik vooral tijdens mijn minderen periode en ik voelde mij zo enorm sterk! 
  • Yes je bent gestopt, maar je hebt je eerste drang wat nu?; Kauwgom eten helpt echt!
  • Net zoals wandelen. Na het avondeten en als ik het zwaar had ging ik een rondje lopen en het gaf rust in mijn hoofd en de behoefte was ook snel weer weg.
  • Wist je dat je behoefte naar een sigaret nog geen vijf minuten duurt? 
  • Denk positief en wees trots op jezelf
  • Ik zei vaak tegen mezelf dat ik het kon en dat een sigaret niet mijn leven moet beheersen
  • Probeer niet en af te vallen en stoppen met roken. Dat is teveel. Maar als je elke avond een rondje loop kom je bijna tot niet aan. Zelf ben ik maar twee kilo aangekomen en inmiddels zijn die er al heel lang en wat meer vanaf
  • Praat erover. Zolang je erover praat en uitlegt aan andere mensen dat je gestopt ben en hoe het gaat merk je pas hoe sterk je bent.
Dit waren een paar tips die mij hebben geholpen en ja ik ben nog steeds gestopt. Mocht je hier nou vragen over hebben of je wilt meer tips hebben? Laat het mij dan weten hieronder in de reacties of stuur mij een mailtje naar: rosannevandieren@gmail.com.

Heb jij gerookt? Of rook jij nog steeds?


Reacties

  1. Hee Roos!

    Leuk dat je weer bent gaan bloggen :-).
    Ik ben toevallig een week gestopt nu, heb wel voor de echte momenten met drang een e-smoker (ja ik weet dat het slecht is) maar dit werkt voor mij helemaal top.

    Super knap van je!

    Liefs Chantall

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een week is al super goed! Je hebt de stap genomen en als het goed is wordt het vanaf nu makkelijker! Als een e-smoker werkt dan is het toch super!? Liefs!

      Verwijderen

Een reactie posten

back to top