10 tips om meer te bewegen en fit te blijven zonder te sporten

Sporten is niet mijn favoriete bezigheid maar ik vind het wel belangrijk om te bewegen en fit te zijn. Ik merk ook aan mezelf dat als ik meer aan het bewegen ben ik mij automatisch fijner ga voelen in mijn lichaam. Omdat sporten niet mijn ding is en ik wel in beweging wil blijven ben ik op zoek gegaan naar andere oplossingen. Ik deel vandaag mijn tips om te bewegen en tevens ook fit te blijven en dat allemaal zonder te sporten.

Wat ik wel even van tevoren wil zeggen is dat ik deze tips niet deel op het gebied van afvallen. Ik deel dit omdat beweging nou eenmaal goed voor je gezondheid is. Sporten is in mijn ogen niet de enige manier om fit te blijven en beweging te hebben. Er bestaan zoveel meer ‘makkelijke’  opties en die wil ik graag delen met je.

bewegen

Wandelen in je lunchpauze 

Ik heb een kantoorbaan en ik zit het grootste gedeelte op mijn billen. Hoe fijn is het dan om in je pauze even van je plek af te komen? Ik heb daarom ook met mezelf de afspraak dat mits het droog is ik naar buiten ga om 20 minuten even te wandelen. Als ik daarna terugkom voel ik mezelf ook stukken beter en wat leger in mijn hoofd.

Maak gebruik van een stappenteller.

Sinds ik mijn Fitbit heb beweeg ik zoveel meer. Ik probeer elke dag 6000 stappen te zetten en als ik mijn doel dan heb behaald geeft dat echt voldoening. 

Probeer elk uur 250 stappen te zetten

Ik vind het prettig om zo nu en dan met een tijdsdruk te werken en elke keer rond tien voor het hele uur krijg ik een melding dat ik nog een aantal stappen moet lopen. Soms krijg ik die melding niet en dan betekent het dat ik al 250 stappen heb gehaald. Als ik het niet heb gehaald dan ga ik snel heen en weer lopen om het alsnog te halen haha!

Ga vaker traplopen

Traplopen is heel goed voor je. Zoveel voor je beenspieren als voor je gezondheid. Bovendien als je dan voor de keuze staat om de lift te nemen of de trap, kies dan altijd de trap. 

Doe muziek aan en beweeg

Oh hier ga ik altijd heel goed op. Muziekje aan voor de spiegel staan en dansen maar. Het grappige is dat mijn Fitbit dit herkent als een Aerobic workout en zo heb ik toch wat beweging gehad.

Ga eens een uur fanatiek schoonmaken

Schoonmaak en fit blijven, vreemde combinatie right? Toch werkt het echt goed om bijvoorbeeld een uur intensief te gaan schoonmaken. Zet een wekker en stop niet tot hij afgaat. Je blijft zo in beweging en krijgt ook nog eens een schoon huis. Win win.

Doe aan springtouwen

Doet dit je ook zo denken aan vroeger? Alleen bij mij ging dit vroeger veel en veel makkelijker, al is het nu ook goed te doen hoor. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het al een tijd niet heb gedaan, maar als ik het zo aan het typen ben heb ik er wel echt weer zin in! Het is echt goed voor je en dat is weer belangrijk voor je gezondheid.

Of aan hoelahoepen

Hoelahoepen deed ik vroeger echt vaak en ik heb zelfs een sport hoelahoep die ook speciaal voor volwassenen is. Ik vind het dan zelf heel fijn om serie te kijken en te hoelahoepen of een muziekje te draaien en te bewegen. Heerlijk vind ik dat.

Bekend met Walk At Home op Youtube?

Ik heb met mezelf natuurlijk de deal dat ik alleen ga wandelen als het droog is. Stel je nou voor dat het heel de week aan het regenen is? Nou dan zoek ik op YouTube Walk at Home op en ga ik thuis 20 min die workout volgen. Klinkt zo oudbollig, maar geloof mij het is echt handig. Je gaat zweten en je hebt echt het gevoel dat je wat heb gedaan. Eerlijk is eerlijk, het vergt zelf discipline. Als je het niet alleen aan kan probeer dan met iemand samen deze oefeningen te doen. 

Daag jezelf uit

Persoonlijk ga ik goed op uitdagingen. Telkens het beste uit jezelf halen en ervoor te zorgen dat je nog beter wilt worden. Zo heb ik ook bijvoorbeeld dat ik aan het einde van mijn werkdag perse de 4000 stappen gehaald moet hebben zodat ik er s’avonds nog maar 2000 moet. Dat uitdagen helpt ervoor dat je fitter wordt en meer beweegt wat weer goed is voor je gezondheid.
Wat doe jij om jezelf fit te voelen?

Share:

2 Comments

  1. 28 oktober 2019 / 3:33 pm

    Hele handige tips! Ik probeer inderdaad voldoende te wandelen en probeer iedere dag een mini workout te doen van 5 minuten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.